MEMBUAT PILIHAN (KHIYAR) DALAM JUAL BELI
Menjadi dasar dalam kontrak jual beli, kontrak dianggap sah serta merta jika segala rukun dan syarat jual beli telah dipenuhi. Dengan ini, hak milik barangan yang dijual bertukar milik kepada pembeli dan hak milik barangan yang digunakan sebagai bayaran menjadi milik penjual. Oleh itu, kedua-dua pihak tidak mempunyai pilihan untuk membatalkan kontrak tersebut.
Namun demikian, Allah Taala tetap mengambil kira kepentingan manusia. Kedua-dua pihak yang menjalankan kontrak mungkin bersikap gopoh dan tidak teliti dalam membuat keputusan. Oleh yang demikian, kesahjhan jual beli tidak semestinya berdasarkan hanya apabila rukun dan syaratnya dipenuhi. Sebaliknya, kedua-dua pihak berhak untuk meneruskan atau membatalkan kontrak yang telah dipersetujui. Langkah ini sebagai tanda prihatin dan bertujuan memastikan agar kontrak tersebut dijalankan dengan penuh kerelaan.
Pilihan untuk meneruskan atau membatalkan kontrak yang telah dipersetujui diberikan oleh syarak kepada pihak yang menjalankan kontrak jual beli dalam tiga keadaan yang disebut sebagai khiyar.
1. Khiyar majlis.
2. Khiyar syarat.
3. Khiyar aib.
Keterangan mengenai khiyar-khiyar tersebut adalah seperti berikut: