Suami Menceraikan Isteri Sebelum Menyetubuhinya

Suami Menceraikan Isteri Sebelum Menyetubuhinya

Jika suami menceraikan isterinya sebelum menyetubuhinya,talak itu adalah talak bain. Suami tidak dibolehkan rujuk kembali kepada isterinya kerana isteri tidak diwajibkan edah akibat perceraian itu. Hukum ini jelas difahami melalui firman Allah s.w.t

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-pcrempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya (bersetubuh), maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang edah yang kamu boleh hitungkan masanya. »
(Al-Ahzab: 49)

Oleh itu talak itu menjadi talak bain.

Jika suami rnenceraikan isterinya dalam keadaan ini dengan talak satu atau talak dua, dia tidak lagi halal kepada bekas suaminya melainkan sesudah mereka mengadakan akad dan mas kahwin yang baru berdasarkan persetujuan dan keredaannya (isteri).

Jika isteri diceraikan dengan talak tiga, dia tidak lagi halal kepada bekas suaminya sehingga dia berkahwin dengan lelaki lain dan berlaku’ persetubuhan dengan suaminya yang kedua kemudian diceraikan. Selepas habis edah, barulah dia boleh berkahwin dengan bekas suaminya yang pertama dengan akad dan rnaskahwin yang baru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *