Sedekah ketika Hayat Lebih Baik daripada Wasiat

Sedekah ketika Hayat Lebih Baik daripada Wasiat

Sedekah yang dilaksanakan ketika hayat (hidup) adalah lebih baik dan lebih banyak pahalanya daripada sedekah yang di laksanakan setelah kematian iaitu wasiat. Sedekah ketika hayat membolehkan pelakunya segera menerima ganjaran dan pahala Di samping itu, ia juga sebagai bukti kejujuran iman, kesungguhan dan cintanya untuk mencapai kebaikan . Allah berfirman.

Oleh itu, berlumba-lumbalah membuat kebaikan.
(Al-Maidah: 48)

Belanjakanlah sebahagian daripada apa yang Kami telah kurniakan kepada kamu sebelum kematian datang kepada seseorang daripada kamu.
(Al-Munafiqun: 10)

Abu Hurairah r.a. berkata:

Seorang lelaki telah datang menemui Nabi s. a. w. dan bertanya:
“Wahai Rasulullah, apakah sedekah yang paling besar ganjarannya?” Baginda menjawab: ‘Kama bersedakah dalam keadaan kamu sihat, sayangkan harta, takutkan kemiskinan dan mengharapkan kekayaan. Kamu Juga tidak melengah-lengahkannya sehingga apabila nyawa kamu telah sampai ke halkum ( saat kematian telah hampir), barulah kamu berkata: ”Untuk si fulan begian, dan untuk si fulan begian, ”sedangkan harta itu telah hampir menjadi milik si fulan berkenaan. 1

1 Diriwayatkan oleh Bukhari (1353) di dalam [Kitab Zakat, Bab Zakat Yang Afdal..] dan Muslim (1032) di dalam [Kitab Zakat, Bab Sedekah Yang TerbaikAda|ah Sedekah Ketika Sihat Dan Sayangkan Harta]
Rasulullah s.a.w. juga bersabda:

Bandingan orang yang memerdekakan hamba ketika hendak mati adalah seperti orang yang menghadiahkan makanan orang lain) apabila dia telah kenyang.1.

1.Diriwayatkan oleh Tim1izi (2123) di dalam [Kifab Wasiat, Bab Hadis Mengenai Lelaki Yang Bersedekah Atau Memerdekakan Hamba Ketika Hampir Ajalnya] daripada Abu Darda’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *